Granboms frisörblogg

Intervju: Irma Granbom

Publicerad 2014-01-09 19:13:00 i Frågor,

Jag fick ett mail från en tjej som undrade om jag kunde tänka mig att svara på några frågor till en uppsats hon skulle skriva i skolan som gick ut på att intervjua en person som har ett socialt jobb/yrke, med andra ord där man är ute och träffar människor.
Jag svarar på frågorna genom detta inlägget, så egoboost om mina tankar kring mitt yrke!

1.Visste du tidigt i dina år att du ville bli frisör? vad får dig att stanna kvar i yrket?
Jag har alltid varit en varienade människa kring drömyrken. Det har skiftat allt ifrån veterinär till advokat i New Yorks vimlande gator! Det var i slutet av gymnasiet som jag insåg att jag ville arbeta med något kreativt där jag får möta nya människor. Hade då ett arbete som receptionist på ett gym där jag fick min inspiration att ha ett yrke där jag får träffa människor! jag kontaktade en vän till familjen som har arbetat med frisör och tipsade mig till Hair utbildningen i Kalmar som är en eftergymnasial, privat, frisörskola.
Vad som får mig att stanna kvar i yrket är variationen kring arbeten och tjänster man får göra, att träffa alla olika människor och få ta hand om andra! Sedan är förtjustningen med arbetet att man aldrig blir fullärd. Det kommer alltid att finnas nya saker att lära sig, nya utbildninar man kan gå och nya inspirationer!
1.5 klipper du dig själv eller går du till en annan frisör?
Vi på salongen hjälps åt med varandras hår. Vi kallar det för egen hårvård. Alltid viktigt att vara en inspiration utåt till kunderna!
2. Har du några basic frågor för att få igång ett samtal utöver håret?
Faktiskt inte. Jag brukar känna av läget lite vad det är för person som jag har i stolen. Jag kan ibland lägga fram frågan om vad man jobbar med som exempel eller vad man gör på fritiden för att få upp ett samtal. Sedan kommer resten själv om man har en pratglad kund. Om inte annat så märker man om kunden vill ha en tyst och lugn behandling och då får man anpassa sig efter det.
3. Vissa personer kan känna nervositet till att möta människor för att de inte vet vad de skulle kunna prata om, kände du dig nervös med första kunden?
Att träffa nya människor är lite av förtjustningen i mitt jobb! Det är jätte intressant att höra om andras värderingar och vad just deras förtjustning i deras yrke är.
4.Hur hanterar du en kund som inte riktigt vill prata och kommunicera?
Då låter jag mina kunder sitta och bläddra i någon tidning eller bara låter dom få njuta att bli ompysslade. Vet själv hur skönt det kan vara att bara få sitta ner och slappna av någon gång ibland så det är inte mer med det!
5.Hur såg din utbildning ut? fick ni gå en kurs i kommunikation eller har du lärt dig praktiskt?
Vi hade någon lektion om bemötandet inför en kund och så vidare. Som exempel att vi tar i hand med en ny kund och presenterar oss för att de ska känna sig extra välkommna. Framför allt var det en lektion att analysera hur man är som person och därav får man lite sina kunder!
6.Hur hanterar du en mamma som säger att sitt barn ska bli klippt på ett sätt och barnet säger att den vill ha sitt hår klippt på ett annorlunda sätt än mammans sätt?
Det har faktiskt aldrig hänt mig än! Men beroende på åldern på barnet så hade jag ju självklart försökt att kompromissa fram olika förslag så att båda blir nöjda.
7.Vilka slags personer pratar mest? Kvinnor, män, unga, barn?
Oj! Det där är så olika! Tror det är jämnt där. Det är helt beroende på vem du har i stolen.
8. Vad är huvudämnen som kunderna pratar om? (om du nu får säga det, annars kan du hoppa över denna fråga)
Också så olika. Yrken får jag väl säga då eftersom det är något jag tycker om att prata om. Så intressant hur olika intressen och synsätt alla har!
9. Hur hanterar du en kund som är sur för att håret inte blev som kunden hade tänkt sig?(om det nu har hänt för dig)
Tror jag sluppit undan denna också, peppar peppar. Men här får man verkligen vara ödmjuk (om det är rätt ord för det) och försöka rätta till det så gott det går. Oftast går det mesta att rätta till!
10. Jag kan förstå att som en människa i ett yrke där man träffar många människor varje dag, att man måste vara glad och trevlig, har du något knep för att vara glad och trevlig hela dagen?
Eftersom jag verkligen älskar mitt yrke och har så fina kunder så blir det automatiskt man är glad även om jag inte alls är på humör någon dag.
Men det bästa knepet EVER är att om du har en dålig dag, du får inte visa det för dina kunder för det ska inte gå ut över dom. På med ett leende och fokusera på kunden, var trevlig och välkomnande. Automatiskt ställer hjärnan om sig och dagen forstätter med ett leende på läpparna. (oftast såklart, inga regler utan undantag!) Testa detta!
och sista frågan
11. Vad är det bästa med ditt yrke och det mindre bra med ditt yrke?
Kunderna! Allra, allra bästa!! Det mindre bra med yrket.... Hmm, Självklart finns det nackdelar med allt, det kan ju bero på vilken dag denna frågan kommer! Haha. Men i slutändan är det ett väldigt slitsamt yrke och det må väl vara mindre bra. Men det gäller att tänka på skor och ergonomi, träning och kost så ordnar även det sig!

 
Follow on Bloglovin
 
Glöm inte att rösta fram våran salong till årets hårsalong i Kalmar!
Smsa 72456 och skriv KAL 18.
TACK!

Kommentarer

Postat av: soffie

Publicerad 2014-01-09 21:12:31

vad roligt att få reda på mer om dej. Intressant läsning.

Postat av: A

Publicerad 2014-01-10 04:02:38

sv: ingen orsak, allt bra? :)

Postat av: LORISSA LOVEBOMB

Publicerad 2014-01-10 07:53:11

sv: Tack ska du ha :) Det tycker nog jag också vid det här laget, men det är fortfarande psykiskt påfrestande att tappa kontrollen på det där viset.

Postat av: David Pham

Publicerad 2014-01-12 11:34:42

Grymmaste bloggen och skit bra bilder love it :)

Postat av: Anna Pettersson

Publicerad 2014-01-13 21:05:28

åh vad kul att få reda på mer om dig och "lära känna " dig bättre :) ¨

Haft en bra måndag? :)

Postat av: Linellas

Publicerad 2014-01-13 21:05:45

jättesnygg header ! :)

Postat av: Ebba Bergengren

Publicerad 2014-01-13 21:09:02

Jättefin blogg! :)

Postat av: Fanny Jaensson

Publicerad 2014-01-13 21:11:25

Kul inlägg :)

Postat av: jessi

Publicerad 2014-01-13 21:19:18

snygg bild! kram!:) kommentera gärna min blogg eller bara kika in på den.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela